Newsfilter: Čo nás zaujalo v doprave a energetike

Tento špeciálny newsfilter sa venuje novinkám v oblasti, dopravy, udržateľných pohonných látok a hodnoteniu posledného roka v spotrebe energie.

Newsfilter: Čo nás zaujalo v doprave a energetike

Energy Institute vydáva štatistický prehľad svetovej energie za rok 2024

Energy Institute (EI) publikoval 73. vydanie štatistického prehľadu svetovej energie, čo je jeden z najdôležitejších svetových zdrojov energetických údajov, ktorý predtým publikovala spoločnosť BP. Táto správa predstavuje globálne energetické štatistiky za rok 2023. Niektoré z kľúčových zistení správy sú:

  • Globálna spotreba primárnej energie dosiahla rekordnú absolútnu výšku, ktorá vzrástla o 2 % oproti predchádzajúcemu roku na 620 exajoulov (EJ).
  • Globálna spotreba fosílnych palív dosiahla rekordnú výšku, ktorá vzrástla o 1,5 % na 505 EJ (podporená zvýšenou spotrebou uhlia o 1,6 %, ropou o 2 % na viac ako 100 miliónov barelov po prvýkrát v histórií, zatiaľ čo plyn zostal stabilný).
  • Podiel fosílnych palív v celkovom energetickom mixe tvoril 81,5 % globálnej primárnej energie, čo je mierny pokles z 81,9 % minulý rok.
  • Emisie z výroby energie vzrástli o 2 %, prvýkrát prekročili 40 Gt CO2.
  • Výroba energie z obnoviteľnýh zdrojov, okrem vodnej energie, vzrástla o 13 % na rekordnú výšku 4 748 TWh. Tento rast, poháňaný takmer výhradne vetrom a slnkom, predstavoval 74 % všetkej čistej elektriny.
  • Podiel obnoviteľných zdrojov (okrem vodnej energie) na primárnej spotrebe energie bol 8,2 %, alebo 14,6 % vrátane vodnej energie.

Primárna energia a CO2: Rok 2023 bol druhým po sebe idúcim rekordným rokom pre globálnu spotrebu primárnej energie, ktorá vzrástla o 2 % a dosiahla 620 EJ.

Produkcia, rafinácia a spotreba ropy: Globálna produkcia ropy dosiahla rekordnú úroveň tesne nad 96 miliónov barelov denne (surová ropa + kondenzát z nájomných vrtov + kvapalné prírodné plyny).

Produkcia a spotreba uhlia: Globálna produkcia uhlia dosiahla svoju historicky najvyššiu úroveň (179 EJ), čím prekonala predchádzajúci rekord z roku 2022. Globálna spotreba uhlia po prvýkrát prekročila 164 EJ. Nárast o 1,6 % oproti roku 2022 bol sedemkrát vyšší ako priemerný rast za predchádzajúce desaťročie.

Zemný plyn: Globálny dopyt po plyne zostal v roku 2023 stabilný, zvýšil sa len o 1 miliardu kubických metrov (bcm).

Elektrina: Globálna výroba elektriny vzrástla v roku 2023 o 2,5 % a dosiahla rekordnú úroveň 29 925 TWh. Uhlie si udržalo svoju pozíciu dominantného paliva na výrobu elektriny, pričom fosílne palivá celkovo tvorili 60 % globálnej výroby elektriny. Podiel obnoviteľných zdrojov na celkovej výrobe elektriny vzrástol z 14,4 % na 15,9 %.

Európsky a americký dopyt po použitom kuchynskom oleji je čoraz viac neudržateľný

Dopyt po použitom kuchynskom oleji (UCO) v Európe a USA neustále narastá, čo vedie k neudržateľnej situácii. Čína, ako najväčší producent UCO, už vyváža viac ako polovicu svojho UCO do Európy a USA. Tento dopyt výrazne prevyšuje dostupné množstvo, pričom letecké spoločnosti plánujú do roku 2030 strojnásobiť svoj dopyt po UCO na splnenie cieľov pre udržateľné letectvo. Európa spotrebuje denne 130,000 barelov UCO, čo je osemkrát viac, ako dokáže zozbierať. USA spotrebuje 40,000 barelov denne po zavedení Bidenovho zákona o inflácii. Na pokrytie tohto dopytu sa dováža stále viac UCO z Číny, Indonézie a Malajzie. Avšak, keď sa k tomu pridajú letecké spoločnosti, dopyt bude výrazne vyšší, než čo je možné udržateľne zozbierať. Dopyt po UCO v leteckom priemysle by mal dosiahnuť minimálne dvojnásobok množstva, ktoré je možné zozbierať v USA, Európe a Číne dohromady. Z krátkodobého hľadiska je UCO spolu so živočíšnymi tukmi považované za najlacnejšiu možnosť pre dodávateľov palív. Viac ako 80 % súčasných objemov udržateľného leteckého paliva (SAF) je produkovaných z UCO. Štúdia tiež naznačuje možné podvody, keďže skutočná kapacita zberu a exportované množstvá sa v niektorých krajinách nezhodujú. Čína a Malajzia sú príkladmi krajín, kde exporty značne prevyšujú deklarované množstvá zozbieraného UCO, čo naznačuje možnú nezákonnú činnosť.

Vedúce letecké spoločnosti budú spolupracovať na testovaní 100 % SAF

Medzinárodná environmentálna skupina pre letectvo (IAEG) oznámila, že vedúce letecké spoločnosti spolupracujú na hodnotení technických problémov týkajúcich sa kompatibility 100 % udržateľného leteckého paliva (SAF) so systémami lietadiel. Uznávajú, že SAF je zásadným krokom k dosiahnutiu cieľa nulových čistých emisií CO2 v letectve do roku 2050, Airbus, Boeing, Dassault Aviation, GE Aerospace, Pratt & Whitney z RTX, Rolls-Royce a Safran, medzi inými, vytvorili pracovnú skupinu (WG) na posúdenie vplyvov 100 % SAF na systémy lietadiel. S Boeingom ako vedúcim a Airbusom ako zástupcom vedúceho skupiny budú členovia tímu IAEG koordinovať úsilie o testovanie 100 % SAF, na dobrovoľné a jednostranné zváženie a použitie členmi WG. Tieto výsledky testov pomôžu pracovnej skupine informovať ASTM International pri vývoji nových špecifikácií pre 100 % SAF. „Táto spolupráca pomôže pripraviť širší ekosystém letectva na schopnosti 100 % SAF, ako súčasť cieľa leteckého priemyslu dosiahnuť nulové čisté emisie CO2 do roku 2050,” povedal Ryan Faucett, viceprezident Boeingu pre environmentálnu udržateľnosť a člen správnej rady IAEG.

Elektrické pohonné systémy

Toshiba Corporation: Toshiba Corporation, Sojitz Corporation a brazílska spoločnosť CBMM, ktorá je svetovým lídrom vo výrobe niobia, dokončili vývoj novej generácie lítium-iónovej batérie, ktorá používa niobium titánový oxid (NTO) na anóde. Spoločnosti predstavili prototyp elektrického autobusu poháňaného novou batériou (SCiB™Nb), ktorá dosahuje ultra-rýchly čas nabíjania približne 10 minút a poskytuje vysokú energetickú hustotu.

ABB: ABB dokončila prestavbu nákladného vozidla tureckej spoločnosti Nuh Cement z dieselového na plne elektrický pohon. Spoločnosť tvrdí, že ide o „svetový unikát“ pre vozidlo tejto veľkosti a triedy. Vozidlo bolo Euclid R85B nákladný automobil, ktorý je vysoký približne 4,9 metra, dlhý 10 metrov a široký 5,5 metra. Prázdny váži približne 60 ton, s maximálnou hmotnosťou pri plnom naložení až 143 ton. Cementáreň je umiestnená tak, že nákladné autá jazdia z kopca, plne naložené, priemerným sklonom rampy medzi 18-20 %. Regeneratívne brzdenie umožňuje nákladnému vozidlu nabíjať si batériu pri klesaní a po vyložení sa vrátiť na vrchol bane iba s použitím predtým zregenerovanej elektrickej energie.

GreenPower Motor Company: Spoločnosť GreenPower Motor Company, výrobca elektrických stredne ťažkých a ťažkých vozidiel so sídlom vo Vancouveri, Kanada, predstavila nový EV Star Reefer, plne elektrický chladiarenský stredne ťažký dodávkový automobil. Vozidlo má 118 kWh batériu, dojazd až 150 míľ a nosnosť až 2,5 tony.

Jeep: Značka Jeep odhalila svoje prvé globálne batériové elektrické vozidlo - 2024 Jeep Wagoneer S Launch Edition. Plne elektrický Jeep Wagoneer S z roku 2024 bude uvedený najskôr v USA a Kanade v druhej polovici roku 2024 a neskôr bude k dispozícii na trhoch po celom svete. Vozidlo je ponúkané výhradne ako BEV s dojazdom viac ako 300 míľ na jedno nabitie, s výkonom 600 koní, časom zrýchlenia z 0 na 60 mph za 3,4 sekundy a viac ako 800 Nm okamžitého krútiaceho momentu. Jeep Wagoneer S má 400V, 100 kWh batériu, ktorá sa dá nabiť z 20 % na 80 % za 23 minút pomocou DC rýchlonabíjačky.

Ferrari: Ferrari uvedie na trh svoj prvý elektrický automobil koncom budúceho roka. Vozidlo bude stáť najmenej 500 000 eur (535 000 dolárov), povedal zdroj oboznámený so záležitosťou pre agentúru Reuters.

Nissan: Nissan začal demonštrácie prototypu vozidla vybaveného svojimi vlastnými technológiami autonómneho riadenia. Prototypové vozidlo Nissan LEAF obsahuje 14 kamier, 10 radarov a 6 LIDAR senzorov. Súčasná demonštrácia prebieha na úrovni SAE Level 2 s prítomnosťou bezpečnostného vodiča.

 

Vodíkové pohonné systémy

Caterpillar: Caterpillar pridala do svojho portfólia komerčných generátorových sústav súpravy Cat CG260, ktoré sú schopné používať zmesi vodíkového paliva. Verzie CG260 s 12 a 16 valcami sú teraz schválené na prevádzku s použitím až 25 % vodíkového plynu. K dispozícii v 50 a 60 Hz variantách, CG260 môže dodávať až 4,5 MW elektrickej energie pre nepretržité, hlavné a záťažové riadenie. Okrem toho Caterpillar predstavil aj súpravy na prestavbu, ktoré môžu aktualizovať generátorové sústavy CG260 na použitie zmesi vodíkového paliva.

CMB.TECH a Damen: CMB.TECH a Damen spolupracujú na vlečných člnoch poháňaných vodíkom. Tieto plavidlá, postavené spoločnosťou Damen, budú používať duálne vodíkové motory CMB.TECH. Vlečné člny ASD Tugs 2812 FF-H2 s 80-tonovým ťahom budú spĺňať emisné normy IMO Tier III a EU Stage V. Plavidlá budú vybavené štyrmi vysokorýchlostnými duálnymi vodíkovými motormi a modulárnymi úložnými systémami pre stlačený vodík, ktoré zabezpečujú bezpečné uloženie pod palubou. Každý vlečný čln môže niesť až 16 vodíkových fliaš, ktoré ukladajú celkovo 736 kg stlačeného vodíka pri 350 baroch.

Feadship: Prvá exportná asociácia holandských lodiarov (Feadship) spustila do prevádzky to, čo je označované ako prvá superjachta na vodíkové palivové články na svete. Nová loď s názvom Project 821 je vybavená kryogénnymi nádržami, ktoré môžu uložiť až 92 m³ tekutého vodíka pri -253 °C a šestnásť palivových článkov, ktoré poháňajú 3200 kW pohonné jednotky ABB. Nádrže, palivové články a priestorové požiadavky elektrického systému si vyžiadali pridanie štyroch metrov k pôvodnej dĺžke jachty, čím sa predĺžila na 118,8 metra. Pohon na vodík je vhodný len na krátke plavby — na dlhšie cesty sú pohonné jednotky ABB poháňané konvenčnými dieselovými generátormi mtu.

Stralis Aircraft: Spoločnosť Stralis Aircraft so sídlom v Brisbane, Austrália, získala finančné prostriedky od vlády na podporu testovacích letov svojho vodíkového lietadla s názvom 'Bonnie'. Financovanie umožní spoločnosti prestavať svoje konvenčné jednomotorové lietadlo Beechcraft A36 Bonanza, známe ako 'Bonnie', na 200 kW vodíkovo-elektrické (H-E) lietadlo. Stralis plánuje dostať lietadlo do vzduchu do roku 2025, čím sa stane prvým pilotovaným vodíkovo-elektrickým letom na južnej pologuli.

Kawasaki Heavy Industries a Daimler Truck AG: Kawasaki Heavy Industries a Daimler Truck AG podpísali memorandum o porozumení na štúdium zavedenia a optimalizácie dodávok kvapalného vodíka pre dekarbonizáciu cestnej nákladnej dopravy v Európe. Spoločná iniciatíva oboch spoločností zahŕňa štúdiu celého dodávateľského reťazca pre kvapalný vodík, vrátane terminálov pre LH2, veľkých a stredne veľkých námorných lodí a veľkokapacitného skladovania kvapalného vodíka.