NEWSFILTER: ČO NÁS ZAUJALO V ENERGETIKE A DOPRAVE ZA JÚL

Vitajte pri pokračovaní Newsfiltru Odboru Emisie a biopalivá, v ktorom Vám predstavíme ďalšie novinky a zaujímavosti v oblasti emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok.

NEWSFILTER: ČO NÁS ZAUJALO V ENERGETIKE A DOPRAVE ZA JÚL

Novinky z oblasti dopravy a spaľovacích procesov:

Energetický inštitút vydal štatistický prehľad svetovej energetiky

Energetický inštitút (EI) a jeho partneri KPMG a Kearney vydali 72. vydanie Štatistického prehľadu svetovej energie, poskytujúce úplné globálne energetické údaje za rok 2022. Klúčovými bodmi z údajov sú: postupný návrat dopytu po palivách pre dopravu po pandémii Covid-19, rekordne vysoké ceny plynu v Európe a Ázii, rýchly nárast obnoviteľných zdrojov energie v sektore elektrickej energie, a zvýšenie spotreby ropy a uhlia. Celosvetové emisie energie súvisiace s uhlíkom stále rástli, aj napriek rastu obnoviteľných zdrojov.

IMO MEPC posilňuje ciele emisií skleníkových plynov pre lode

Medzinárodná organizácia pre námornú dopravu (IMO) na svojom 80. zasadnutí výboru pre ochranu životného prostredia na mori (MEPC) prijala novú stratégiu 2023 IMO Stratégia na zníženie emisií skleníkových plynov z lodí. Táto nová stratégia si kladie za cieľ dosiahnuť nulové emisie skleníkových plynov z lodnej dopravy do roku 2050. Okrem toho sa na zasadnutí MEPC 80 riešilo aj niekoľko ďalších tém týkajúcich sa zníženia emisií, vrátane smerníc na výpočet intenzity emisií skleníkových plynov z palív, strednodobých opatrení na zníženie emisií a systému zberu údajov o spotrebe palív pre lode.

Plány na tri nové ECA oznámené počas MEPC 80

IMO čoskoro obdrží žiadosti o vytvorenie 3 nových Emission Control Areas (ECAs) v Kanadskej Arktíde, severovýchodnom Atlantickom oceáne a na zvyšku nórskeho pobrežia. Ak bude MEPC 81 v apríli 2024 súhlasiť, nové ECA požiadavky môžu platiť od roku 2027. Tieto oblasti by sa zameriavali na zníženie emisií SOX a NOX.

57 % z dieselových nákladných áut na cestách v USA sú modely s "takmer nulovými emisiami"

Podľa Diesel Technology Forum (DTF) sa počet nových nákladných áut na dieselový pohon s "takmer nulovými emisiami" na cestách zvýšil o 10,2 % medzi rokmi 2021 a 2022. Tieto nákladné autá s "takmer nulovými emisiami" sú vozidlá s pokročilou technológiou na dieselový pohon vyrábanou po roku 2010 a vybavené systémom SCR a DPF. Podľa analýzy DTF na základe údajov S&P Global Mobility TIPNet Vehicles in Operation k decembru 2022:

  • Diesel dominuje v sektore nákladných áut: Nákladné autá triedy 8, ktoré sú ročníkovo 2010 a novšie, tvoria 95,4 %; 2,1 % sú poháňané CNG, 0,3 % sú elektrické a zvyšok je na benzín alebo iné palivá.
  • Celkovo je komerčných áut triedy 3-8 viac ako 15 miliónov, 75,6 % sú poháňané dieselom, 22,9 % benzínom, 0,46 % CNG, 0,85 % ostatnými (etanol, palivový článok, LNG, LPG) a 0,09 % elektrickým pohonom.
  • Počet nákladných áut s "takmer nulovými emisiami" na dieselový pohon rastie. Tvoria 57 % zo všetkých komerčných dieselových nákladných áut (triedy 3-8) na cestách.
  • 65,7 % všetkých komerčných dieselových nákladných áut (triedy 3-8) na cestách sú ročníkovo 2007 a novšie a sú vybavené časticovým filtrom, ktoré dosahujú "takmer nulové emisie" pre častice.

Európska komisia navrhuje nové opatrenia na zelenšiu nákladnú dopravu

Európska komisia predstavila balík Greening Freight Transport ako súčasť Zelenej dohody s cieľom znížiť emisie z cestnej dopravy, ktorá prispieva k 30 % emisií oxidu uhličitého v EÚ. Balík obsahuje regulačné návrhy, ako sú stimuly pre nízkoemisné nákladné autá, optimalizácia železničnej kapacity a spoločný metodologický prístup pre spoločnosti na výpočet emisií skleníkových plynov. Tieto návrhy budú posúdené Európskym parlamentom a Radou.

Vyšetrovanie: Podvody s biopalivami podkopávajú klimatickú politiku EÚ

V severnej Európe bola odhalená séria podvodov s falošnými biopalivami, pričom podvodníci predávali lacné tradičné biopalivá (z poľnohospodárskych plodín) ako drahšie druhy vyrobené z odpadu. Zvýšený dopyt EÚ po biopalivách od roku 2018, kedy EÚ zvýšila cieľ biopalív v doprave na 14 % do roku 2030, urobil trh lákavým pre zločincov. Biopalivá na báze použitého kuchynského oleja (UCO) sú obzvlášť atraktívne, pretože v niektorých členských štátoch je povolené dvojnásobné započítavanie týchto biopalív voči cieľom EÚ. Avšak sú výrazne drahšie než biopalivá vyrobené z čistých olejov. Podvodníci manipulujú s dokumentáciou a označujú lacné biopalivá ako UCO, čím zvyšujú hodnotu zásielok o milióny eur. Táto podvodná činnosť má vplyv nielen na rozpočet EÚ, ale oslabuje aj ciele v oblasti klímy, keďže sója a palmový olej, bežné suroviny pre tradičné biopalivá, sú považované za škodlivé pre životné prostredie a majú byť vyradené do roku 2030. Vyšetrovanie odhalilo, že bosnianska spoločnosť Sistem Ecologica sa zapojila do predaja tisícov ton falšovaného paliva v celej EÚ a označovala sójový biodiesel zo Spojených štátov ako drahé biopalivo na báze UCO. Majitelia spoločnosti čelia obvineniam z podvodu a orgány volajú po silnejšom dohľade na boj proti takýmto podvodom.

MAN Engines predstavuje motory na stlačený zemný plyn s predkomorovými zapalovacími sviečkami

MAN Engines ponúka všetky svoje spaľovacie motory na zemný plyn z aktuálnych sérií s predkomorovými sviečkami prispôsobenými príslušnej spaľovacej komore ako voliteľnú možnosť. Tieto motory s predkomorovými sviečkami ponúkajú viaceré výhody oproti konvenčným sviečkam, najmä v aplikáciách s nízkou tvorbou NOX. Predkomorové sviečky majú dlhšiu životnosť a zlepšujú kvalitu spaľovania. Ich konštrukcia umožňuje efektívne zapálenie palivových zmesí a zvýšenie hladkosti prevádzky.

Krátke správy z oblasti elektrických pohonov

BMW, GM, Honda, Hyundai, Kia, Mercedes-Benz a Stellantis zakladajú spoločné podnikanie s cieľom vybudovať verejnú nabíjaciu sieť pre elektrické vozidlá v Severnej Amerike. Plánom pre túto zatiaľ nepomenovanú spoločnosť je nainštalovať do roku 2030 aspoň 30 000 rýchlonabíjačiek pre elektromobily, pričom prvé z nich majú byť prístupné v lete 2024. Spoločnosť plánuje využiť finančné prostriedky z národného programu pre infraštruktúru elektromobilov (NEVI) Spojených štátov a ďalšie súkromné a verejné finančné prostriedky od štátnych a federálnych inštitúcií na rozšírenie siete.

Blue Bird Corporation premiérovala svoj elektrický školský autobus ďalšej generácie „Vision“ na podujatí STN Expo West v Reno, ktoré sa zameriava na študentskú dopravu a technológie. Tento nový elektrický autobus typu C je výsledkom pokračujúceho partnerstva medzi spoločnosťami Blue Bird a Cummins' Accelera. Batéria novej generácie má kapacitu 196 kWh, čo predstavuje nárast kapacity o viac ako 25 % oproti súčasnému modelu autobusu. Batéria umožňuje dojazd až 130 míľ (asi 209 km) na jedno nabitie. Batéria podporuje rýchlonabíjanie rýchlosťou 80 kW a čas do plného nabitia je tri hodiny.

Kanadský výrobca elektrických nákladných vozidiel Vicinity Motor Corporation (VMC) oznámil začiatok dodávok svojho prvého elektrického nákladného vozidla triedy 3 s označením VMC 1200. Vozidlo je vhodné pre rôzne typy úloh, vrátane doručovania, prepravy tovarov alebo pracovných úloh a má nosnosť 2 495 kg. Dosah vozidla je 150 míľ (asi 241 km) na jedno nabitie a nabíjanie je možné za 5-7 hodín na nabíjačkách úrovne 2 a 2,5 hodiny na nabíjačkách úrovne 3.

Elektrické vozidlo je podozrivé zo vzniku požiaru na nákladnej lodi pri holandskom pobreží 26. júla, pričom sa úrady obávajú, že požiar môže trvať niekoľko dní. Nákladná loď Fremantle Highway, ktorá mala na palube 3 783 vozidiel, plávala do Singapuru, keď vznikol požiar. Podľa médií bolo na palube lode 498 elektrických vozidiel. Holandská televízia RTL zverejnila zápis hovoru zasahujúceho hasiča, ktorý uviedol, že "požiar začal v batérii elektrického auta".

Krátke správy z oblasti vodíkových pohonov

Čínska ropná a chemická spoločnosť (Sinopec) oznámila, že začala výrobu zelenej vodíkovej energie v rámci skúšobného projektu v oblasti Xinjiang Uighur v severozápadnej Číne. Cieľom projektu je nahradiť vodík na báze zemného plynu vo svojej rafinérii v Xinjiangu zeleným vodíkom. Tento prvý čínsky skúšobný projekt zelenej vodíkovej energie s kapacitou viac ako 10 000 ton je založený na solárnej energii a predpokladaná ročná produkcia je 20 000 ton zeleného vodíka, ktorý bude dodávaný do rafinérie Tahe spoločnosti Sinopec.

Spoločnosti Nikola Corporation a Fortescue Future Industries (FFI) oznámili, že FFI prevezme projekt Phoenix Hydrogen Hub (PHH) od spoločnosti Nikola. FFI poskytne kapitál a zdroje na úplný rozvoj projektu a obidve strany pracujú na dohode o dodávke vodíka na podporu vozidiel triedy 8 spoločnosti Nikola s nulovými emisiami. Projekt PHH je rýchlym zeleným projektom na výrobu vodíka nachádzajúcim sa blízko mesta Phoenix. Očakáva sa, že projekt sa bude približovať k svojej prvej výrobe vodíka do polovice tejto dekády. Projekt PHH sa momentálne nachádza v posledných fázach povoľovacieho procesu a prebieha obstarávanie na dodanie technológie na diaľkový transport vodíka.

Kalifornská dopravná komisia (CTC) udelila spoločnosti Nikola Corporation dotáciu vo výške 41,9 milióna dolárov na vybudovanie šiestich vodíkových čerpacích staníc pre nákladné autá v južnej Kalifornii.

Deutz podniká dôležitý krok smerom k sériovej výrobe vodíkových motorov pre komerčný sektor. Spoločnosť sa rozhodla získať komponenty od MAHLE. Dodávateľ automobilov získal kontrakt na vývoj a dodávku výkonových článkov, ktoré budú zabudované do motorov, ktoré majú na trh prísť koncom roku 2024. Motory Deutz sa na začiatku budú používať v stacionárnych motoroch, napríklad v generátoroch, a v budúcnosti sa plánuje ich použitie aj v autách.

Britská energetická spoločnosť SSE je prvou britskou verejnou službou, ktorá testuje vodíkové dodávky v premávke poháňané motormi spoločnosti First Hydrogen. To umožní spoločnosti SSE posúdiť výhody vodíkového pohonu v porovnaní so svojím rastúcim vozovým parkom elektromobilov pre inžinierske a údržbárske práce ako alternatívu k fosílnym palivám.

Outlook: Energetika a doprava

Svetová ekonomika čelí zmiešaným vyhliadkam v strednodobom horizonte so slabnúcou výrobou v rôznych regiónoch. Nedostatočné zásoby energie patria medzi faktory prispievajúce spomaleniu ekonomiky. Firmy v eurozóne zaznamenávajú pokles dopytu po úveroch a energetická kríza ovplyvňuje odvetvie obnoviteľnej energie, vrátane projektov veterných elektrární.

Ceny ropy sa po dlhodobom poklese zotavujú a očakávané obnovenie po globálnom dopyte po rope zapríčiní rekordne vysokú úroveň cien v roku 2023. Zároveň Saudská Arábia a Rusko zintenzívňujú zníženie ťažby ropy s cieľom stabilizovať ceny.

Očakáva sa, že ťažba ropy v USA prekoná predchádzajúci rekord, napriek poklesu počtu ťažobných vrtov. Administratíva USA ťaží ropu zo Strategickej rezervy ropy s cieľom regulovať ceny benzínu.

Trh so zemným plynom v USA je presýtený, čo vedie k zvýšenému vtláčaniu plynu do zásobníkov. Ceny plynu v Európe klesli, ale spotreba klesá v dôsledku vysokých cien. Zároveň Čína vŕta ultrahlboké vrty pre plyn.

Automobilový priemysel sa zotavuje, s rastúcim predajom áut v rôznych regiónoch, vrátane USA a Európskej únie. Elektrické autá prekonali na trhu s podielom 15 % dieselové autá v Európe a čínski výrobcovia automobilov získavajú dominanciu na čínskom trhu, najmä v elektrických vozidlách. Európski výrobcovia automobilov majú obavy z prílevu lacných čínskych elektrických áut a snažia sa znížiť náklady na výrobu ich elektromobilov.

Celkovo energetické výzvy a ekonomické spomalenie vplyvajú na rôzne odvetvia a trhy po celom svete, čo vytvára komplexné vyhliadky pre globálnu ekonomiku.

Novinky z Energie-portálu:

  • V najbližších mesiacoch sa rozbehne pokračovanie projektu Zelená domácnostiam s využitím eurofondov z nového programového obdobia. Vyčlenených bude 140 mil. eur, pričom financie treba rozdeliť do roku 2029. Oproti predchádzajúcim programom, budú môcť žiadosti predkladať aj domácnosti z BA kraja. Najneskôr v septembri by mala byť umožnená inštalácia oprávnených zariadení (ktoré patria medzi najlepšie dostupné technológie s požadovanou životnosťou – domácnosti si budú vyberať zo zoznamu). Z predošlého obdobia projektu Zelená domácnostiam bolo od roku 2015 podporených viac ako 53 000 zariadení sumou približne 111 mil. eur.
  • Ceny elektriny v máji klesali, čo súviselo s poklesom cien iných komodít. Európa má najdrahšiu elektrinu spomedzi svetových trhov: v máji to bolo 80 €/MWh v porovnaní s 50 USD/MWh v USA, Japonsku, Indii a Brazílii. Medziročne sa zvýšila výroba elektriny zo slnka o 19 %, pričom objem produkcie v máji prekonal v EÚ aj výrobu elektriny z plynu a uhlia. Pri financovaní nových projektov musia investori čeliť rastúcej úrokovej miere a developeri musia hľadať nové spôsoby financovania. Výrazný nárast produkcie z OZE súvisí s výrazným poklesom dopytu po elektrine v EÚ – tým sa znižuje potreba využívania plynu a uhlia a zároveň pokračuje expanzia solárnej a veternej energie. Táto situácia prispieva k poklesu cien elektriny a zvýšenej početnosti hodín so zápornou cenou.
  • Zámer využívať geotermálnu energiu na zásobovanie košických domácností teplom, odobrila vláda 6. júla. Projekt má byť financovaný z Fondu na spravodlivú transformáciu a jeho cieľom je využiť potenciál geotermálnej energie v Košickej kotline a priviesť teplo z geotermálnych vrtov pri obci Ďurkov do horúco-vodnej siete systému CZT v meste Košice do roku 2026. Predpokladaná inštalovaná kapacita je približne 30 MWt, čím sa vyrobí približne 180 GWh ročne (podiel OZE na výrobe tepla pre Košice by sa zvýšil na 42 %). Podľa MIRRI má projekt potenciál až do 90 MWt inštalovanej kapacity. Realizáciou projektu by sa mala znížiť spotreba fosílnych palív na výrobe tepla a znížiť emisie CO2 teplárne ročne o 54 000 ton. Investičné náklady projektu sa pohybujú na úrovni 87,7 mil. eur.
  • MH SR stanovilo max. výkon zariadení na výrobu elektriny, s právom na podporu na rok 2024. V budúcom roku môžu pribudnúť zariadenia s právom na podporu s celkovým inštalovaným výkonom 60 MW (pri súčasne nainštalovaných 2429 MW to predstavuje nárast o 2,5 %). Tento limit je ďalej rozdelený medzi OZE – 40 MW a VÚ KVET – 20 MW. Najnovšie rozhodnutie ministerstva o určení výkonov nových zariadení OZE a VÚ KVET s právom na podporu doplatkom na rok 2024 však ešte nemusí byť definitívne. Číslo 60 MW sa ešte môže meniť.
  • Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) minulý rok vyčlenila pre podnikateľov z operačného programu OP KŽP 21 mil. eur na inštaláciu fotovoltických panelov. Dopyt po dotáciách prevýšil 21 mil. eur, a preto SIEA plánuje v auguste vyhlásiť novú výzvu so zameraním na fotovoltické inštalácie v podnikoch. Štartovacia alokácia na túto výzvu je tri mil. eur, no keďže sa končí programové obdobie, tak je možné, že sa uvoľnia aj ďalšie zdroje z nerealizovaných projektov. Paralelne s výzvou z OP KŽP vládna agentúra plánuje aj nové podporné mechanizmy z „nových“ eurofondov. Jedným z nich bude aj projekt „Zelená podnikom,“ ktorý má po vzore „Zelená domácnostiam“ podporiť využívanie obnoviteľných zdrojov energie (OZE) v malých a stredných firmách.
  • januára schválila vláda najnovšiu koncepciu energetickej chudoby [link]. Podľa autorov je energetická chudoba na Slovensku spojená najmä s nízkou energetickou efektívnosťou obydlí a neadekvátnym pomerom výdavkov na energie k príjmom domácnosti. Opatrenia na boj s energetickou chudobou sa rozdeľujú do 4 kategórií:
  • podpora zvyšovania energetickej efektívnosti a rekonštrukcie obydlí, príspevky na čiastočné rekonštrukcie;
  • opatrenia zamerané na zlepšenie vybavenosti obydlí z hľadiska zariadení a infraštruktúry využívaných pre dodávanie energie – príspevky na výmenu vykurovacieho zariadenia, príspevky na dosiahnutie vysokej energetickej efektívnosti a podpora OZE aj pri novostavbách pre ľudí so ZŤP;
  • opatrenia, ktorých cieľom je priama pomoc domácnostiam vystavených energetickej chudobe a práca s nimi - príspevky na bývanie, sociálne nájomné bývanie, inštitúcie pre pomoc ľuďom v energetickej chudobe, poradenské energetické centrá, atď.;
  • opatrenia zamerané na zlepšenie spolupráce rôznych aktérov a vytváranie nových inštitucionálnych riešení - informačná kampaň s nadväzujúcim celoživotným vzdelávaním, zvýšenie povedomia ľudí o dôležitosti šetrenia energiami, vzdelávacie balíčky pre školy.
  • V regióne strednej a východnej Európy (SVE) by mohla cena elektriny klesnúť (a zároveň sa posilniť energetická bezpečnosť), ak by krajiny stanovili ambicióznejšie ciele v solárnej a veternej energii do roku 2030. Ak by krajiny regiónu využili technický potenciál veternej a solárnej energie (inštalovaná kapacita 130 GW fotovoltiky, 45 GW on-shore veterných elektrární a 20 GW off-shore VE), tak by podľa analýzy klesli veľkoobchodné ceny elektriny o 29 % v roku 2030 v porovnaní s dnešnou úrovňou (z 57 €/MWh na 41-43 €/MWh v roku 2030). Región SVE by sa v prípade využitia celého potenciálu OZE mohol stať prebytkový vo výrobe elektriny, vyvážal by 23,1 TWh (v súčasnosti dováža 7,3 MWh). Jedným z predpokladov k priblíženiu k týmto číslam má byť využitie finančných zdrojov EÚ vo výške najmenej 136 miliárd eur.
  • V poradí druhý spoločný nákup plynu – podľa výsledkov tendra, ktoré zverejnila EK, ponuka plynu neprevýšila dopyt ako to bolo v prípade prvého kola. Celkovo 25 medzinárodných dodávateľov ponúklo dodávky plynu v celkovom objeme 15,19 miliardy m3, dopyt predstavoval 15,92 miliardy m3. Výsledok druhého kola sa aj tak považuje za úspech a naznačuje, že spojenie európskeho dopytu a spolupráce s medzinárodnými dodávateľmi, dokáže zabezpečiť cenovo dostupné dodávky. Keďže tento model funguje, plánované sú aj ďalšie kolá (najbližšie po lete).
  • Malé modulárne reaktory (SMR) sú zatiaľ technologicky vo vývoji, ale je o ne veľký záujem (najmä kvôli nižším nákladom na vybudovanie). Slovensko by sa malo zapojiť do projektu financovaného USA, ktorého cieľom má byť preskúmanie uskutočniteľnosti SMR na Slovensku. Má ísť o spoluprácu spoločnosti Westinghouse a JAVYS (Jadrová vyraďovacia spoločnosť), pričom Westinghouse poskytne Slovensku informácie o ich pokročilých a osvedčených reaktorových technológiách AP 1000 a AP300 SMR.
  • Vlani sa začalo spúšťanie tretieho bloku JE v Mochovciach. Po dokončený skúšok, prešla prevádzka na úroveň výkonu 75 % a bude realizovať ďalšie testy. Úplnú funkčnosť 3. bloku potvrdí 144-hodinový preukazný chod na 100 %-nom =471 MW výkone, tým sa ukončí etapa spúšťania. Predpokladaný dátum ukončenia sa odhaduje na september až október.
  • Z Plánu obnovy a odolnosti SR boli rozdelené dotácie pre bioplynové stanice. Dotácie sa dajú použiť na rôzne investície, napríklad na nákup technológií a technologických častí. Z balíka 10 mil. eur si dvadsiatka úspešných žiadateľov rozdelila celkovo 9,41 mil. €. Najvyšší príspevok vo výške 879-tisíc eur dostala firma TEKRO Nitra, s.r.o. Priemerný príspevok dosiahol hodnotu 470-tisíc (zoznam všetkých žiadateľov). Z Plánu obnovy čaká na vyhlásenie ešte ďalších 5 výziev, z toho ešte jedna určená pre bioplynové stanice (k dispozícii balík 26,14 mil. eur).
  • Z Plánu obnovy a odolnosti by malo byť v najbližších mesiacoch pre slovenskú energetiku poskytnutých ďalších 140 mil. eur. Prvá výzva prebehne už v priebehu júla a má byť zameraná na repowering bioplynových staníc, výzva plánuje rozdeliť 26 mil. eur (otázne je, či aj na „upgrade“ staníc na výrobu biometánu). Druhá výzva má sumou 64 mil. eur podporiť výstavbu nových zelených elektrární a investície do batérií. Zvyšných 50 mil. eur je určených na 3 jesenné výzvy. V septembri sa otvoria dve výzvy, ktoré majú zvýšiť flexibilitu elektroenergetických sústav pre vyššiu integráciu OZE (7 mil. pre prečerpávacie vodné elektrárne a 27 mil. pre batérie). Posledná výzva s alokáciou 13,56 mil. eur sa bude tiež týkať posilňovania flexibility, a to prostredníctvom vodíka.
  • Ministerstvo hospodárstva otvorilo pre priemyselné podniky z energeticky náročných odvetví výzvu s alokáciou 40 mil. €. Peniaze majú pokryť zvýšené ceny elektriny v dôsledku podpory OZE prostredníctvom tarify za prevádzkovanie systému (TPS). [Výzva MH SR]
  • Využitie odpadového tepla z prevádzok a zariadení by mohlo na Slovensku výrazne znížiť spotrebu ZP a uhlia pri vykurovaní. Analýzu o potenciály zvyškového tepla zverejnila agentúra GreenTalk. Zdroje rozdeľuje do dvoch kategórií: mestá a priemysel. Medzi mestské zdroje patria: datacentrá, potravinárske podniky, supermarkety, admin. budovy, rezidenčné budovy a čistiarne odpadových vôd (ČOV). Celkový potenciál tejto oblasti na Slovensku vyčíslili na 9,9 mil. GJ (924 zdrojov tepla), z čoho majú viac ako polovicu produkovať ČOV (56 %), datacentrá (20 %) a supermarkety (17 %). Zo zdrojov v blízkosti vykurovacích sietí by bolo možné získať energetický potenciál na úrovni 8,5 mil. GJ. Spaliny vypúšťané v priemysle majú vyššiu teplotu a to najmenej 120°C a v prípade zlého technického stavu aj 300° V analýze bolo zahrnutých 18 najväčších podnikov (U.S. Steel Košice, Duslo, Slovnaft, ...) a celkový energetický potenciál priemyslu na využitie zvyškového tepla vyčíslili na 13,2 mil. GJ. V prípade využitia zvyškového tepla analýza vytvorila tri scenáre. Konzervatívny scenár ráta s využitím 7,0 mil. GJ tepla (čo pokryje 2,2 % súčasnej konečnej spotreby domácnosti, priemyslu, obchodov a služieb), scenár nezahŕňa využívanie tepelných čerpadiel; stredný scenár s využitím 25,3 mil. GJ – rozširuje konzervatívny scenár o zdroje, ktoré si vyžadujú inštaláciu tepelných čerpadiel (tento scenár by pokryl 7,8 % konečnej spotreby); najambicióznejší scenár s využitím 29,5 mil. GJ, ktorý zahŕňa všetky dostupné zdroje tepla a najvhodnejšie podmienky získavania tepla.
  • Investičná spoločnosť ZAR plánuje vybudovať na východe Slovenska (obec Bunkovce) novú FVE a batériové úložisko. Elektráreň má tvoriť 54 000 bifaciálnych fotovoltických panelov s výkonom 20 MW. Náklady sa pohybujú vo výške 18 mil. € a elektráreň chcú spustiť do konca roka 2024. Vybudovať chcú tiež najväčšiu slovenskú batériu s kapacitou 9 MW. Zámer fotovoltickej elektrárne.