Cestná doprava je významným zdrojom skleníkových plynov a znečisťujúcich látok. Napriek zlepšujúcej sa účinnosti motorov vo vozidlách v poslednom desaťročí a nedávnemu výraznému technologickému pokroku, ktorý znižuje emisie, je sektor cestnej dopravy stále zodpovedný za takmer 25 % európskych a 18 % slovenských emisií skleníkových plynov. Emisie znečisťujúcich látok z cestnej dopravy na mnohých miestach, popri priemyselnej činnosti a vykurovaní, viedli k vyššej koncentrácií ako sú povolené normy EÚ. Aj keď zlá kvalita ovzdušia a zmena klímy sú úplne odlišné javy, každý z týchto javov významne poškodzuje zdravie, životné prostredie alebo oboje.
Na kontrolu emisií je potrebný komplexný pohľad. Aj keď prístup orgánov bol správny a zodpovedný, je zrejmé, že na lepšie rozhodovanie a zásah zákonodarcov, spoločnosti a automobilového priemyslu je potrebný celkovejší (komplexnejší) náhľad. Komplexný pohľad je potrebný na spoločné naplánovanie kurzu smerom k znižovaniu emisií a zároveň plneniu svojej funkcie a požiadaviek spoločnosti.
Východiskom k získaniu kontroly nad emisiami je dôkladné pochopenie súčasnej situácie a pochopenie toho ako sa emisné trendy zmenili z kvantitatívneho pohľadu, ale aj z pohľadu zloženia. Na základe oficiálnych zdrojov je možné pripraviť podrobný, úplný a konzistentný súbor údajov o vozidlách a ich aktivite. Tento súbor je základom pre výpočet, čo najpresnejších emisií na národnej úrovni pomocou vysoko pokročilých nástrojov na modelovanie emisií.
Od roku 1990 sa trojnásobne zvýšil príspevok cestnej dopravy k emisiám CO2 na Slovensku. Na rozdiel od CO2 je príspevok cestnej dopravy iných skleníkových plynov (CH4 a N2O), veľmi malý (menej ako 0,2 %). Napriek poklesu emisií znečisťujúcich látok v cestnej doprave je značné množstvo európskych a aj slovenských miest vystavených úrovniam presahujúcim limity kvality ovzdušia. Na rozdiel od emisií skleníkových plynov, emisie znečisťujúcich látok z dopravy za posledné dve desaťročia poklesli.
Emisie z vozidiel spôsobujú ročne asi ½ milióna predčasných úmrtí v celej EÚ. Odhady vplyvov na zdravie v roku 2018, ktoré možno pripísať vystaveniu znečistenému ovzdušiu časticami PM2,5 sú zodpovedné za približne 417 000 predčasných úmrtí v celej Európe, z toho asi 379 000 priamo v EÚ a 4 900 úmrtí na Slovensku. Odhadovaný vplyv na predčasnú úmrtnosť vplyvom znečistenia NO2 a ozónom v EÚ je na úrovni 54 000 respektíve 19 400 predčasných úmrtí. Na Slovensku sa odhaduje, že tieto dve znečisťujúce látky majú za následok 40 respektíve 230 predčasných úmrtí.