Medzinárodná konferencia TAP 2025: Doprava a kvalita ovzdušia v novom kontexte

Konferencia Transport and Air Pollution 2025 priniesla aktuálne poznatky o vplyve dopravy na životné prostredie a otvorila diskusiu o nových smeroch výskumu a udržateľnej mobility.

Medzinárodná konferencia TAP 2025: Doprava a kvalita ovzdušia v novom kontexte

Medzinárodná vedecká konferencia Transport and Air Pollution (TAP) sa po prvýkrát uskutočnila v roku 1986 v rakúskom Grazi. Iniciátormi jej založenia boli vedecké inštitúcie z Rakúska, Švajčiarska, Francúzska, Spojených štátov a Grécka. Postupne sa z nej stalo jedno z najvýznamnejších podujatí pre odborníkov z oblasti dopravy, kvality ovzdušia a emisnej problematiky. TAP dlhodobo vytvára priestor pre spoluprácu výskumu, priemyslu a tvorcov politík, ktorí hľadajú cesty k udržateľnej mobilite.

Najnovší, dvadsiaty šiesty ročník konferencie, sa konal v novembri 2025 v Rueil-Malmaison pri Paríži pod záštitou výskumného ústavu IFP Energies Nouvelles. Odborný program sa tento rok rozšíril o témy súvisiace s vplyvom dopravy nielen na ovzdušie, ale aj na pôdu, vodné zdroje a hlukové zaťaženie. Diskusie sa zamerali na prepojenie vedeckých poznatkov s praktickými riešeniami, ktoré majú podporiť prechod k čistejšej doprave.

Konferenciu sme využili na prezentáciu prvých výsledkov nášho projektu EVSTATION, ktorý sa detailne zaoberá štatistikou elektrických vozidiel a pokrokom v elektrifikácii cestnej dopravy na Slovensku. Predstavili sme sériu komplexných indexov, ktoré merajú rozvoj e-mobility v regiónoch. Tieto indexy sú založené nielen na počte nabíjacích bodov, ale zohľadňujú aj rozlohu a ekonomickú silu jednotlivých regiónov, čím poskytujú približný obraz o aktuálnom stave elektrifikácie slovenskej cestnej dopravy. Naše výsledky sme predstavili formou posteru s krátkou prezentáciou a diskusiou (viac v rámci projektu EUROSTAT Grant).

Zároveň sme získali cenné poznatky o najnovších trendoch v meraní a modelovaní dopravných emisií, o výskume ekologických systémov riadenia vozidiel, ako aj o príkladoch dobrých praxí z európskych krajín. Stále je však zrejmé, že hlavné ťažisko výskumu v tejto oblasti zostáva v západnej a severnej Európe, kde sa environmentálne politiky uplatňujú dôslednejšie než na Slovensku, či v našom regióne.

Do budúcnosti bude nevyhnutné posilniť spoluprácu vedeckých inštitúcií na Slovensku a zároveň zvyšovať povedomie verejnosti, aby vznikol potrebný tlak na politické rozhodnutia smerujúce k udržateľnej a inteligentnej doprave.