Metodika pre porovnanie spotreby kvapalných palív v doprave.
Pre výpočet historických emisií (1990 – 2021) boli použité základné metodiky (lodná a železničná doprava) podľa 2006 IPCC Guidelines a 2019 EMEP/EEA Guidebooks, pokročilé kalkulácie prostredníctvom EUROCONTROL a modelovanie emisií cestnej dopravy pomocou modelu COPERT. Pre správny výpočet emisií sú potrebné podrobné dáta o intenzite dopravy a najmä o celkovej spotrebe palív. Pre zjednotenie výstupov spotreby palív z oficiálnych zdrojov bola pripravená metodika, ktorá bola publikovaná v januári 2021.
Preto východiskom k získaniu kontroly nad emisiami je dôkladné pochopenie súčasnej situácie a pochopenie toho, ako sa emisné trendy zmenili z kvantitatívneho pohľadu, ale aj z pohľadu zloženia. Na základe oficiálnych zdrojov je možné pripraviť podrobný, úplný a konzistentný súbor údajov o vozidlách a ich aktivite. Tento súbor je základom pre výpočet čo najpresnejších emisií na národnej úrovni pomocou vysoko pokročilých nástrojov na modelovanie emisií ako je model COPERT.
Na modelovanie prognóz emisií v cestnej doprave do roku 2050 sa využíva model COPERT rozšírený pomocou Command Line Interface (CLI). Dátový súbor potrebný na tvorbu prognóz bol pripravený v spolupráci s kolegami z Aristotelovej univerzity v Solúne a na základe predpokladov z databázy Sybil. Tieto údaje boli upravené na základe najaktuálnejších údajov o vozovom parku a predpokladaných politikách a opatreniach.
Politky a opatrenia delíme do 4 kategórií:
- Opatrenia ovplyvňujúce dopravné výkony na celoštátnej úrovni (modal shift)
- Optarenia, ktoré ovplyvňujú emisné faktory (EU smernice)
- „Mäkké“ opatrenia, ktoré sa nedajú vyčísliť
- Opatrenia, ktoré je možné vyčísliť, ale nie na celoštátnej úrovni (IDS, nemotorizovaná doprava)