Doprava

Emisie skleníkových plynov a znečisťujúcich látok zo sektora doprava.

Prognózy emisií skleníkových plynov a znečisťujúcich látok zo sektora doprava sa bilancujú do roku 2050.

Prognózy emisií skleníkových plynov v doprave

Projekcie GHG emisií z dopravy ukazujú, že bez ďalších nových opatrení (scenár WEM – with existing measures) emisná krivka najprv mierne stúpne na krátkodobý vrchol, potom sa postupne znižuje a do polovice storočia dosiahne približne o tretinu nižšiu úroveň než v referenčnom roku 1990. Kľúčovým dôvodom je pokračujúca modernizácia spaľovacích motorov (najmä v osobných a ľahkých úžitkových vozidlách), rozširovanie elektrických pohonov a čiastočná zmena palivovej štruktúry. V scenári s dodatočnými opatreniami (WAM – with additional measures) sa po roku 2025 rozbieha výraznejší pokles, ktorý môže znížiť GHG emisie z dopravy až o približne 70 % do roku 2050 v porovnaní s úrovňou z roku 1990.

V rámci týchto trendov zostáva spaľovanie nafty dominantné – podiel dieselových vozidiel s pomalším prechodom na bezemisné technológie udržuje jej významnú časť v emisnej bilancii aj v dlhodobom horizonte. Elektrická trakcia a biopalivá postupne narastajú, no bez zásadného zrýchlenia obmeny flotily a rozšírenia nabíjacej infraštruktúry bude nafta ešte niekoľko dekád tvoriť hlavnú časť dopravných GHG emisií.

Medzi opatrenia zaradené do scenára WAM patria najmä:

  • rozširovanie elektromobility, najmä pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá,
  • zavádzanie nízkoemisných zón a ďalších regulačných opatrení v mestách,
  • podpora infraštruktúry pre nabíjanie a alternatívne palivá,
  • postupný prechod nákladnej dopravy na technológie s nižšími emisiami, vrátane vodíka a batériových riešení,
  • modernizácia verejnej dopravy a podpora presunu časti mobility z individuálnej na hromadnú,
  • zavádzanie efektívnych logistických riešení, znižujúcich počet jázd a optimalizujúcich tok tovaru.

 

Doprava v Gg CO₂ ekv.

Vyjadrené v GWP z IPCC AR5 k 15. 03. 2025

Prognózy emisií znečisťujúcich látok v doprave

Projekcie hlavných dopravných znečisťujúcich látok ukazujú jednoznačný klesajúci trend naprieč všetkými skupinami, pričom najvýraznejší pokles vykazujú emisie NOₓ a výfukové častice, zatiaľ čo nevýfukové PM a NMVOC klesajú miernejšie. Emisné zaťaženie z dopravy sa znižuje najmä vďaka technologickému pokroku a modernizácii vozového parku, hoci bez dodatočných opatrení nebude tento pokles postačujúci na dosiahnutie výrazných zlepšení.

NOₓ: Emisie oxidov dusíka sa v základnom scenári znižujú pozvoľne – do roku 2050 sa očakáva pokles o 20–30 %, najmä v dôsledku výmeny starších dieselových vozidiel, zlepšenia motorových technológií a zavádzania systémov selektívnej katalytickej redukcie (SCR). V scenári s dodatočnými opatreniami môže pokles prekročiť aj hranicu 50 %.

NMVOC: Emisie nemetánových prchavých organických látok zostávajú ovplyvnené najmä spaľovaním benzínu, pričom odparovacie straty z palivových systémov tvoria sekundárny, ale stabilný zdroj. Očakáva sa ich pokles približne o tretinu v základnom scenári, pričom dodatočné opatrenia môžu prispieť k celkovému zníženiu až o polovicu.

PM₂.₅ / PM₁₀ / TSP: Najvýznamnejším zdrojom častíc ostávajú nevýfukové emisie – otery pneumatík, bŕzd a vozoviek. Tieto zložky klesajú len mierne, keďže ich ovplyvňuje nárast dopravných výkonov. Výfukové emisie z dieselových motorov však výrazne klesajú vďaka účinnosti filtrov pevných častíc. Celkovo sa očakáva pokles emisií PM do polovice storočia o viac ako polovicu, pričom scenár WAM predpokladá zníženie až o dve tretiny.

SOₓ: Emisie oxidu siričitého z dopravy sú vďaka reguláciám obsahu síry v palivách dlhodobo nízke. S pokračujúcim prechodom na alternatívne palivá a elektrifikáciou sa očakáva ich ďalší mierny pokles, bez zásadného významu v celkovej emisnej bilancii.

NH₃: Emisie amoniaku z dopravy majú zanedbateľný podiel a vykazujú stabilný trend. Vyskytujú sa prevažne pri spaľovaní palív, najmä v dieselových motoroch, no ich celkové množstvo je v porovnaní s poľnohospodárstvom prakticky nevýznamné.

BC (čierny uhlík): Čierny uhlík ako zložka jemných častíc pochádza najmä z výfukov starších dieselových vozidiel bez filtrov. Projekcie predpokladajú výrazný pokles týchto emisií vďaka pokračujúcej modernizácii vozového parku a šíreniu bezemisných technológií, pričom scenár WAM počíta s ešte výraznejším útlmom emisií BC.

Bez ohľadu na typ dopravy (cestná, železničná, lodná, letecká) sa očakáva, že rast dopravných výkonov bude kompenzovaný technologickými zlepšeniami, no na dosiahnutie ambicióznych cieľov bude potrebné zaviesť ďalšie politické opatrenia a podporiť rozsiahlejšiu obmenu flotíl.

Medzi opatrenia zaradené do scenára WAM patria najmä:

  • rozširovanie elektromobility, najmä pre osobné a ľahké úžitkové vozidlá
  • zavádzanie nízkoemisných zón a ďalších regulačných opatrení v mestách
  • podpora infraštruktúry pre nabíjanie a alternatívne palivá
  • postupný prechod nákladnej dopravy na technológie s nižšími emisiami, vrátane vodíka a batériových riešení
  • modernizácia verejnej dopravy a podpora presunu časti mobility z individuálnej na hromadnú
  • zavádzanie efektívnych logistických riešení, znižujúcich počet jázd a optimalizujúcich tok tovaru

 

Doprava v kilotonách

Vyjadrené v kilotonách k 15. 3. 2025